NOM: “El meu pare és ferreter”
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Petit grup, compost per 4 participants.
DESENVOLUPAMENT
| |||
OBJECTIUS:
| |||
DESCRiPCIÓ:
1º: Es col·loquen tots els jugadors formant un cercle. El primer diu en veu alta: "El meu pare és ferrer i fa així" mentre fa gestos com si piqués amb un martell sobre una enclusa.
2ºTots els jugadors imiten el moviment, i passa el torn al següent.
3º El següent diu: "El seu pare és ferrer i fa així" mentre tots els jugadors imiten el moviment, i després afegeix: "La meva mare és infermera i fa així" i simula posar una injecció.
4ºTots imiten el nou moviment i passa el torn al següent, qui haurà de repetir les professions i els gestos dels anteriors i afegir un ofici més a la llista.
| |||
DURADA: La durada d'aquesta dinàmica serà d'uns 2 minuts aproximadament. Tot i que d'adaptarà a les necessitats dels nens i nenes.
|
NOM: “Barreres del so”
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup, compost de 20- 25 participants.
DESENVOLUPAMENT
| |||
OBJECTIUS:
- Observar i reflexionar sobre els sorolls que ens trobem en la comunicació en el nostre entorn quotidià.
- Pensar sobre les dificultats de comunicació quan existeix soroll al nostre entorn.
| |||
DESCRPCIÓ:
1º: Es col·loca tot el grup en un espai obert i dos dels participants del grup, de tal manera que el grupo formI una muralla entre els dos participants.
2º: El animador els dóna un missatge a cada un dels participants que es situen fora de la muralla, que ha de dir-se en veu alta.
3º: El grup que forma la muralla ha de cridar, o parlar en un to alt, impedint que els dos participants que es situen fora de la muralla, puguin comunicar-se.
Un cop finalitzada la dinàmica, reflexionar sobre el sentiment d'impotència per no poder-se comunicar degut a l'alt nivell de soroll.
| |||
DURADA: La durada d'aquesta activitat serà d'aproximadament d'uns 10 minuts, tot i que d'adaptarà a les necessitats dels nens i nenes.
|
NOM: “ Comunicació en cascada”
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup compost per 20 participants aproximadament.
DESENVOLUPAMENT
| |||
OBJECTIUS:
- Observar com s'altera la comunicació, al no poder realimentar-la.
- Observar els diferents problemes que es poden donar en la comunicació.
| |||
DESCRPCIÓ:
1º: Tot el grup de participants asseguts formant una rotllana.
2º: L'animador diu a l'oïda del participant situat a la seva dreta un missatge.
3º Aquest missatge ha d'arribar al participant situat a l'esquerra de l'animador, és a dir, on acaba la rotllana formada.
4º: El missatge s'anirà transmeten d'un a altre participant a l'oïda, fins que arribi a l participant que ha de rebre el missatge, és a dir, el que es troba situat a l'esquerra de l' animador.Una cop realizada la dinàmica , es diu en veu alta el missatge, per a poder observar si s' ha corromput la comunicació o si el missatge ha arribat tal i com va comenzar.
| |||
- MATERIALS:
- Fulls de paper
- Bolígrafs.
| |||
DURADA: La durada d'aquesta dinàmica serà d'uns 20 minuts aproximadament, tot i que el temps dependrà i es modificarà depenent de les necessitats dels nens i nenes.
|
NOM: “Comunicació amb mediador”
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup compost per 10-15 participants.
DESENVOLUPAMENT
| |||
OBJECTIUS:
- Observar la pèrdua de comunicació degut a la intromisió d'elements o persones per intermediar en la comunicació.
- Observar les xarxes de comunicació.
| |||
DESCRPCIÓ:
1º. Tot el grup s'asseurà formant una rotllana i un participant es situarà en mig i farà de mediador entre els altres participants del grup, els quals no es podran comunicar sense ell.
2º: Els integrants del grup cridaran per torns al mediador, dient-li el missatge que tindrà que transmetre a la persona que li han demanat.
3º: Així succesivament fins que l'animador cregui oportú que ja s'han cumplert els objectius de la dinàmica.
Una cop realitzada la dinàmica, farem una posada en comú entre tots els participants per tal de posar de manifest la lentitud amb la qual es realitzaria la comunicació, i a més a més, la distorsió que es produeix en els missatges.
| |||
DURADA: La durada de la dinàmica serà d'aproximadament d'uns 15 minuts, tot i que aquest es modificarà depenent de les necessitats dels nens i nenes.
|
NOM: Els gomets.
|
ORIGINAL
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup.
DESENVOLUPAMENT
|
EDAT: A partir de 5 anys.
| ||
OBJECTIUS:
| |||
DESCRIPCIÓ: Es posaran tots en rotllana i tancaran els ulls mentres l’educador/a passarà posant un gomet al front de cada nen/a.
Quan tothom ja té el gomet al front comença la dinàmica, cada participant ha de buscar algú que tingui el mateix gomet que ell/a sense poder parlar ni saber quin gomet té. La cooperació entre companys es molt important en aquesta dinàmica.
El joc acaba quan tothom ja està agrupat amb els gomets iguals.
Quan tots els nens/es estiguin agrupats farem una petita valoració de la dinàmica, en la qual parlarem de com ens hem sentit per no poder parlar, per no trobar la nostra parella o grup, per no poder demanar ajuda...etc. I en cas de que algú s’hagi quedat sol també seria molt enriquidor compartir aquesta experiència.
Un altra variant de la dinàmica es fer-ho amb sons. Fem la rotllana i l’educador/a anirà passant i dient el nom d’un animal a cau d’orella a cada nen/a. Quan tots tinguin un animal i a la senyal de l’educador, han de començar a reproduir aquest so i han de començar a agrupar-se.
| |||
RECURSOS
| |||
MATERIALS: Gomets de diferents formes i colors
|
HUMANS:Els educadors/es y un grup de nens/es.
|
ESPAI: Un espai ampli on els nens es puguin moure amb llibertat.
| |
DURADA: 15 minuts aproximadament. Fins que el joc es resolgui.
|
NOM: Pio – pio.
|
ORIGINAL
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup
DESENVOLUPAMENT
|
EDAT: A partir dels 5 anys.
| ||
OBJECTIUS:
| |||
DESCRIPCIÓ:
L’educadora escollirà a un dels nens del grup perquè sigui la mare dels pollets. Quan tots l’hagin vist, es nens/es es taparan els ulls amb un antifaç o mocador mentres la Sra. Gallina comença a cridar els seus pollets “pio, pio – pio, pio”.
Els infants han d’anar voltant per la sala (l’espai que s’hagi determinat) i quan topin amb algú, si es la mare es posaran, sense dir res, a la seva filera de fills. Si no ho, és passarà de llarg com si res.
El joc finalitzarà quan tots els pollets trobin a la mare.
Si durant el joc algun dels infants vol deixar de jugar no hi ha cap inconvenient.
| |||
RECURSOS
| |||
MATERIALS: Només necessitarem antifaços de dormir o mocadors per tapar-les els ulls.
|
HUMANS: L’educadora/es i el grup d’infants.
|
ESPAI: Un espai ampli on els nens es puguin moure amb llibertat.
| |
DURADA: 10-15 minuts aproximadament.
|
NOM: Escolta de sentiments i emocions.
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup
DESENVOLUPAMENT I MADURESA
|
EDAT: A partir dels 5 anys.
| ||
OBJECTIUS:
| |||
DESCRIPCIÓ:
Fem una rotllana amb tots els infants del grup i es demana un voluntari perquè ens expliqui els seus sentiments i emocions. Una vegada tenim el voluntari/a l’educadora ha de dinamitzar la dinàmica amb preguntes, com per exemple:
I també els ajudarà a posar paraules a allò que senten i que potser no saben explicar-ho.
Una vegada el nen/a hagi explicat el seus sentiments, tant si son positius com negatius, la mestra proposarà fer alguna mini activitat de cloenda. Per exemple:
Durant l’explicació del company s’accepten totes les intervencions de la resta del grup, sempre i quan sigui en ordre.
Depenent de la llargada de cada presentació i de la capacitat d’atenció dels nens farem dos, tres, cinc…etc.
| |||
RECURSOS
| |||
MATERIALS:
No es necessita cap material.
|
HUMANS: L’educadora/es i el grup d’infants.
|
ESPAI: Un espai tranquil on els nens es puguin expressar sense interrupcions.
| |
DURADA: 30 minuts aproximadament. Dependrà de la capacitat d’atenció dels infants.
|
NOM: Estigues atent!
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup
DESENVOLUPAMENT
|
EDAT: A partir dels 4 anys.
| ||
OBJECTIUS:
| |||
DESCRIPCIÓ:
L’educador/a convidarà als infants a fer una rotllana. La primera sessió de joc la començarà l’educador/a així els infants tindran una referència per les properes sessions.
Una vegada estiguem llestos per començar, l’educador dirà “Animal” o “Fruita” i llençarà la pilota a algun dels membres de la rotllana, llavors aquest immediatament ha de dir el nom d’una fruita o d’un animal depenent del que hagi manat qui ha llençat la pilota. Després d’haver dit el nom, haurà de repetir el procediment anterior.
Qui s’equivoca o triga més del compte esta desqualificat. Però podran animar als companys que encara juguen.
Aquesta sessió la podem fer només per divertir-nos o després de fer-la podem fer una petita valoració entre tots. Podem parlar del que han sentit quan s’han equivocat, que han sentit saben que tenien poc temps, que han sentit quan no se’ls acudia cap nom d’animal o de fruita...etc.
L’educadora ha de ser molt curosa en aquesta part de la sessió i ha d’ajudar als nens a exterioritzar les seves sensacions.
Segons com vagin evolucionant els nens/es anirà evolucionant el joc.
Per exemple del grup dels animals podem fer subgrups: animals de mar, terra, aire. O altres grups, com esports, professions...etc.
| |||
RECURSOS
| |||
MATERIALS: una pilota tova mitjana.
|
HUMANS: l’educadora/es i el grup d’infants.
|
ESPAI: un espai ampli.
| |
DURADA: 20 minuts aproximadament.
|
NOM: Barreres Musicals
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup, compost per tots els participants de la classe.
DESENVOLUPAMENT
| |||
OBJECTIUS:
| |||
DESCRPCIÓ:
El grup classe arribarà a l’aula polivalent i hauran de començar a caminar lliuyrament per la sala.
L’educadora començarà a donar petites ordres per fer:
Poc a poc introduïrà un parell de senyals més. Simples i clares per infants més petits i si els nens/Es són més grans podrem ampliar la dificultat.
La sala primer estarà en silenci i les senyals s’escoltaran molt bé.
L’educadora posarà musica de fons lentament… i continuarà donant els senyals.
Ara pujarà la música i cada cop serà més difícil l’entendiment.
Si fa la palmadilla alguns infants la vuran però no tots i hauran que es
guiaran pel que veuen dl company però no per el que realment
senten.
S’anirà pujant la música gradualment fins que no s’escolti res del que diu l’educadora.
Al finalitzar l’activitat farem una valoració grupal de:
-que ha passat?
- perquè no escoltàvem?
- com sabíem que fer?
- quan ens passa també això?
I tots junts farem un col·loqui de les dificultats de comunicar-nos quan hi ha sorolls a l’entorn.
| |||
RECURSOS
| |||
MATERIALS:
Radiocasstte per la música.
|
HUMANS:
L’educadora i els infants.
|
ESPAI:
Aula polivalent o espai gran.
| |
DURADA:
Aproximadament 10-15 minuts, sempre observant les necessitats dels infants.
|
NOM: “Distorsionadors”
|
ADAPTADA
| ||
TIPUS DE GRUP: Gran grup, compost per tots els participants de la classe.
DESENVOLUPAMENT
|
EDAT: A partir de 4 anys.
| ||
OBJECTIUS:
| |||
DESCRPCIÓ:
Arribarem a l’aula polivalent i l’educador agafarà a 4 – 5 nens/es i fora d la classe els donarà unes directrius. Seran els “distorsionadors” i hauran de fer que la comunicació entre els companys sigui imposible o/i molesta.
Quan tornin a entrar seuran en rotllana i l’eucadora preguntarà si hi ha algun company que vulgui explicr alguna cosa. Sino surt cap voluntari, ella mateixa nombrarà a algú i li farà preguntes tipus:
llavors quan el company comencé a parlar, la “feina” dls “distorsionadors” començarà i hauran de parlar.. fer sorolls… etc… segons el que els hgi dir l’educadora prèviament
Així tant serà si ho fan alhora o per torns, això ja com vegin, encara que els infants s’animen els uns als altres i acaben fent-ho alhora.
Al finalitzar l’activitat farem una valoració grupal de:
-que ha passat?
- com ens hem sentit els que parlàvem? I els que volien escoltar?
- molestaven els companys?
- quan ens passa també això?
- com li podem dir que ens deixin escoltar?
I tots junts farem un col·loqui de les dificultats de comunicar-nos quan hi ha sorolls a l’entorn o quan hi h algú que no et deixa escoltar com podem demanar-li que ho faci.
| |||
RECURSOS
| |||
MATERIALS:
Cap
|
HUMANS:
L’educadora i els infants
|
ESPAI:
Aula polivalent o espai gran
| |
DURADA:
Aproximadament 10-15 minuts, sempre observant les necessitats dels infants.
|
No hay comentarios:
Publicar un comentario